AGEU - PODVOJNÉ ÚČETNICTVÍ
Systém AGEU je modulární ekonomický informační systém určený na vedení podvojného účetnictví a souvisejících agend.
VÝVOJ SYSTÉMU
Vývoj informačního systému podvojného účetnictví probíhá kontinuálně od roku 1994 pod názvem AGROEK naprogramovaný v jazyku PC Fand. S postupujícím vývojem ve světě IT došlo k rozhodnutí kompletně aplikaci přepsat. Došlo tak k vývoji ekonomického systému AGEU, který běží na platformě MS Windows, postavený na technologích .NET (klient) a Firebird (DB server). Programovací jazyk C# s využitím komponent DEVEXPRESS s pěkným vzhledem a řadou užitečných funkcionalit.
CHARAKTERISTIKA A POPIS PROGRAMU
Systém je charakterizovaný tím, že je stavěný i pro zákazníky bez větších znalostí účetnictví. Jeho velkou výhodou je jednoduchost a přehlednost. Agendy jsou navzájem propojené a účtování probíhá automaticky s využitím nastavených předkontací a automatických vzorů. Systém není oborově orientován, ale jeho velkou předností je možnost členitého zadávání ukazatelů pro vyhodnocování nákladovosti a ziskovosti jednotlivých činností podniku. Nejvíce našich služeb využívají klienti z odvětví zemědělství a strojírenství. Je otevřený pro spolupráci s jinými aplikacemi a umožňuje propojení prostřednictvím spojovacích souborů s agendami jiných dodavatelů software jako například mzdový systém.
VÝSTUPNÍ SESTAVY
Všechny výstupní sestavy je možné posílat mailem v PDF formě, případně její údaje exportovat a otevřít v aplikacích typu Excel,Word,Html.
NASTAVENÍ SYSTÉMU
Systém není koncipovaný jako krabicový proto jeho součástí je zavedení a přizpůsobení individuálním požadavkům zákazníka, přenos dat z původního systému, zaškolení uživatelů systému a komplexní správa a spolupráce se zákazníkem
MODULY PROGRAMU
- Účetnictví
- Fakturace - seznam faktur
- Adresář - evidence klientů
- Pokladna
- DPH
- Banka
- Účetní výkazy
- Všeobecný účetní doklad
- Sklady a zásoby
- Zvířata
- Majetek
- Kniha jízd
- Pošta,poznámky a úkoly
- Zakázky
- Plánování
- Nedokončená výroba
- Režie
- Nákladové účetnictví a rozbory
- Docházka
- Mzdy Meus
TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Systém je naprogramovaný v jazyce C# , vytvořený v prostředí Microsoft .NET. Jako úložiště dat využívá databázový server Firebird. Aplikace podporuje síťové zpracování s možnosti propojení se vzdálenými pracovišti prostřednictvím vnitřní sítě nebo internetu. K dispozici je i možnost moderního způsobu spolupráce prostřednictvím vzdáleného terminálového přístupu přes internet. Princip spočívá v on-line internetovému připojení a přístupu k účetnímu systému zákazníka tak, jakoby náš pracovník byl v kanceláři vaší firmy. Komunikace probíhá s využitím komunikačního programu Skype. Aplikace je multiuživatelská, počet současně pracujících uživatelů je limitován prakticky jen výkonem HW (stovky uživatelů)
ÚČETNICTVÍ
Účetnictví je základním modulem informačního systému. Zajišťuje všechny účetní operace a výstupy prostřednictvím kterých může firma sledovat svoji ekonomickou a finanční situaci. Mezi základní účetní sestavy vytvořených v systému patří obratová předvahu, hlavní kniha firmy – pohyb na jednotlivých účtech,výsledek hospodaření firmy a organizačních jednotek, ekonomické vyhodnocení zakázek,sledování saldokonta. Každý účetní doklad má svůj výstup ve formě tvz.“košilky“, určená k založení do účetních šanonů
FAKTURACE
Modul fakturace je rozdělený na odběratelské a dodavatelské faktury. Umožňuje vytvářet a přehledně evidovat jednotlivé došlé a vystavené faktury, dobropisy, upomínky, dodací listy, zálohové faktury. Kromě běžného zadávání je možné došlé faktury propojit se skladovým hospodářstvím tak, že při zápisu faktury do evidence lze automaticky pořídit příjemku na sklad. Ve vystavených fakturách lze položky vypisovat ručně, z objednávek nebo je vybírat přímo ze skladu s automatickým vygenerováním skladové výdejky. Dále systém umožňuje přehledné sledování, evidování, filtrování, vyhodnocování a analyzování pohledávek a závazků. K dispozici je vyhotovení podkladů pro zápočty závazků a pohledávek
ADRESÁŘ
Modul Adresář zajišťuje potřebné informace o jednotlivých odběratelích a dodavatelích včetně evidence pohledávek, závazků a vzájemného saldokonta. Nabízí informace o kontaktních osobách, bankovních spojení, platebních podmínkách atd. Systém dokáže ověřit prostřednictvím internetu, zda obchodní partner je v systému vies a doplnit si z něj příslušné informace o firmě.
POKLADNA
Modul pokladna obsahuje činnosti spojené s vedením pokladních operací a příslušných pohybů v korunách a cizích měnách. Je možné vystavovat příjmové a výdajové pokladní doklady, k dispozici je široká nabídka tiskových sestav
DPH
Modul umožňuje sestavit měsíční nebo čtvrtletní přiznání k DPH, tisk tiskopisů daňového přiznání, tvorbu výstupních sestav na základě požadavků legislativy a přehledný tisk dokladů se vztahem k DPH.
BANKA
Agenda umožňuje vedení korunových a devizových bankovních účtů firmy. Součástí je i elektronické bankovnictví, které umožňuje přenos vytvořeného platebního příkazu do banky pomocí funkcí homebanking. Zaúčtování bankovních výpisů lze realizovat jejich prostý opisem případně importem elektronicky z bankovního ústavu a následně pak automatickým párováním jednotlivých položek bankovního výpisu s pohledávkami a závazky s využitím nastavených předkontací.
ÚČETNÍ VÝKAZY
Modul umožňuje vygenerovat standardní účetní výkazy(rozvaha,výkaz zisku a ztrát ,Cash-flow) , vytisknout je v podobě předepsaného formuláře s možností exportu do elektronické podoby a PDF
VŠEOBECNÝ ÚČETNÍ DOKLAD
Agenda slouží pro vytváření interních účetních dokladů
SKLADY A ZÁSOBY
Je samostatný modul k vedení skladového hospodářství metodou průměrných cen. Je propojený s modulem fakturace tak, aby přímo při tvorbě vystavené faktury byla souběžně vytvářena výdejka ze skladu. U nákupu materiálu a zboží na sklad je možnost při zaevidování došlé faktury do systému vytvořit příjemku na sklad. Mezi základní funkce patří evidence na skladové kartě, příjem a výdej materiálu a zboží, výroba a produkce vlastních výrobků. Je zde také definována široká nabídka tiskových přehledů jako zůstatková sestava, deník zásob, pohyby na skladě, inventury, obratovost zásob. Kromě běžných funkcí je možné doplnit agendu o funkce dle individuálních požadavků zákazníka
ZVÍŘATA
Tento modul obsahuje činnosti spojené s evidencí zvířat. Mezi základní funkce patří evidence zvířat na evidenční kartě, pohyby zvířat, zařazení nákupem, příchovkem, sledování prodejů, úhynů a přeřazení zvířat do jiných kategorii. Systém automaticky dle parametrického nastavení provádí výpočet hmotnostního a vzrůstového přírůstku a krmných dnů. K dispozici je velká škála výstupních sestav a rozborů jako je obratová soupiska zvířat deník zvířat, odpisování zvířat zařazených jako dlouhodobý majetek (prasnice, krávy), grafické sledování průměrné produkce – přírůstků zvířat. Každý záznam je přímo provázán s účetní evidenci, lze však vygenerovat individuální spojovací soubor pro export do jiných účetních systémů. Systém umožňuje výstup do centrální evidence registru prasat a je certifikován českomoravskou společností chovatelů jako osobou pověřenou vedením ústřední evidencí.
MAJETEK
Tato agenda obsahuje kompletní evidenci dlouhodobého majetku s přehledem o jeho odepisování. Výpočet odpisování lze nastavit podle uživatelem zvolených parametrů tak, že účetní a daňové odpisy se liší, přičemž účetní odpisy vyjadřují předpokládané opotřebení zařazovaného majetku. Nebo se za základ účetních odpisů vezmou vyčíslené daňové odpisy tedy daňové a účetní odpisy se rovnají. K dispozici je velké množství výstupních sestav a přehledného členění dlouhodobého majetku jako například dle skp, třídy, třídníkových čísel, odpisových skupin, kalkulačních skupin, středisek.
KNIHA JÍZD
Tento modul slouží k evidenci soukromých a firemních cest, vytisknutí jednoduchých cestovních příkazů a k sestavení knihy jízd. Systém je napojen na evidenci docházky tak, aby byla možnost přímo v docházce vygenerovat cestovní příkaz u druhu práce mimo pracoviště.
POŠTA,POZNÁMKY A ÚKOLY
Evidence došlé a vystavené pošty
ZAKÁZKY
Modul přehledně sleduje evidenci zakázek, jejich plnění, nákladovost, hospodářské vyhodnocení a úspěšnost jednotlivých zakázek. Agenda nadále umožňuje zaznamenat uceleně celý obchodní případ od nabídek, kontaktů, záznamu schůzek a telefonických hovorů. Modul je možné navázat na docházkový a evidenční systém. Princip spočívá ve sledování časů zaměstnanců odpracovaných na jednotlivých zakázkách, vyhodnocení efektivity a ziskovosti zakázky. Ke každé činnosti je množné přiřadit korunovou částku za odpracovanou jednotku nebo časovou jednotku s vyhotovením a spočítáním pracovního výkazu.
PLÁNOVÁNÍ
Evidence ročních plánovaných obratů sledovaných za vybrané období za podnik, středisko, kalkulační skupinu
NEDOKONČENÁ VÝROBA
Automatické vygenerování nedokončené výroby vycházejících z vynaložených nákladů dle nastavení parametrických číselníků. Po ukončení finálního výrobku (produkce ve skladovém hospodářství) dochází postupně ke snižování a ukončení nedokončené výroby na dané kalkulační skupině
REŽIE
Modul zajišťuje rozpuštění režijních nákladů dle zadaných kriterii. Výpočet může být koncipován dvojstupňově tak, kdy celková rozpouštěná částka se propočte podle zvolených režijních rozvrhových jednotek (např. mzdové náklady) na konečná střediska. Na těch pak dojde k rozpuštění dle jiných rozvrhových jednotek bližšího zaměření k danému středisku například (hektary, krmné dny, počet vyráběných kusů)
DOCHÁZKA
Tento modul umožňuje sledovat evidenci příchodů, odchodů,přerušení pracovní doby, práci mimo pracoviště, sledování různých typů nepřítomností dovolená,lékař,nemoc atd…. Modul je navázaný na zakázkový systém. Princip spočívá ve sledování časů zaměstnanců odpracovaných na jednotlivých zakázkách, vyhodnocení efektivity a ziskovosti zakázky. Ke každé činnosti je množné přiřadit korunovou částku za odpracovanou jednotku nebo časovou jednotku s vyhotovením a spočítáním pracovního výkazu.